Hjem        Cykeltur        Blog                  

 

Båden er nu kommet i vandet og jeg har sejlet nogle få hunderede meter i den. Jeg kan allerede nu sige at: Der er motorkraft nok! Palle (den tidligere ejer) fortæller at den går omkring 9 knob/t og sikkert mere. I Aalborg har båden fået tilnavnet "Speedy". Det har været godt at rigge båden op sammen med Palle, der har ejet båden i 21 år.

Der er nøje planlagt et forløb for at få hende hjem til Kaløvig. PT. ligger hun i Aalborg vestre marina, så vi skal gennem broerne. De to mand der skal hjælpe under togtet stiger på det samme tog, i henholdsvis Fredericia og Skanderborg. Vi forventer ankomst Aalborg kl. 13.00, og da det er en fredag lukker broerne tidligt for myldertiden. Broen åbnes kl. 14.00 og der skal vi med, vi sejler til Hals, tjekker båden op, spiser og overnatter i båden. Dagen efter gå turen hjem.   

 

 

 

 

Kings Cruiser 33

S/Y von Leck

 

 

 

 

Kings Cruiser 33 er tegnet af svenske Pelle Petterson. Først i 70èrne fik han til opgave at tegne en sikker havkrydser med god plads og fine sejlegenskaber. Den er bygget 1977 på FISKARS i Åbo, Finland. Fiskars er nok mest kendt for fremstilling af sakse og knive. Fiskars er en af europas ældste virksomheder. Kings Cruiser 33 er produceret fra 1972 til 1978 i små 200 stk. Det her eksemlplar er nr. 171.

 
Sikkerhed og comfort blev kendetegnene. Den er 33 fod (10,24 m) lang og 3,12m bred. De først byggede både havde jernkøl og stak 1,68m, i 1974 blev det til en blylkøl der stikker 1,74m. Sikkerheden er åbenlys i dette dybe børnevenlige cockpit. Der er en lang kistebænk i BB-side og to mere i agter gør rigtig god plads til fendere mm. Båden er udstyret med et fint cockpittelt, der tager 2 min. at sætte op og et stort bord. Så få minutter efter man har lagt til, kan spisestuen stå klar til borddækning. Beklager mosaikken i bunden af billedet.
 

 

 

I salonen er der U-sofa i SB-side og langsgående sofa i BB-side, der let bliver til en rigtig god slingrekøje midtskibs. U-sofaen bliver let til en stor dobbeltseng. Det store klapbord og TVet skal nok blive godt at have på lange regnvejrsdage. Alle hynder er med nyere uldbetræk.

 

 

 

 

 

 

 

Ved nedgangen i SB-side findes navigationsbordet. En idel plads til notebookèn, regner med at trække kabler til TVet så denne kan fungere som DVD-afspiller. Bag navigationsbordet er en bred skibber-køje ud under cockpittet. Så med to sovepladser i forpeaken er der reelt 6 voksen sovepladser. I gangen mellem forpeaken og slaonen findes et El-toiler med holdingtank. Båden er udstyret med kompas, GPS, kortplotter, ekkolod og autopilot m/ trådløs fjernstyrring. Fire cyllenderet diesel motor på 40 heste med trebladet foldepropel.

 

 

 

I BB-side er et velfungerende pantry med ovn og kogeplader. Varmt og koldt trykvand fra 100 l ståltank og stort køleskab. Her finder man også 230v stik, fra landstrøm, til kaffemaskinen, elkogeren eller blænderen.

Storsejl, genn. Sejlpinde, Selden storsejlskinne med vogne 2010, Rulleforstag Profurl, Rullegenua, Stormfok, Spiler, Spilerstage.

 

 

 

 

 

 

Cruiseren er en flittig gæst på atlanten, lige nu er Ann Christin og Christian i vest indien med deres Kings Cruiser 33. Du kan følge det Norske par og deres rejsebreve her.

To Norske tvillinger har en rigtig god hjemmeside om deres køb af Goodyear, som båden kom til at hedde på turen over dammen. onegoodyear.net

 

 

Palle (den tidligere ejer i 21 år) Har lavet mange forbedringer på båden, originalt sad løgbommen på ruffet foran nedgangen. Den er flyttet ned i bunden af cockpittet, (hvor man jo skal bruge den) i havn klikkes den så af (her har man så ikke brug for den). Skødespillene er flyttet ca. en meter tilbage, og står nu på rustfrit stål. Oprindelig var der kun sprayhood lige over nedgangen men med en bred sprayhood sidder spillene ivejen. 

 
Copyright ® 2011 LECK.DK  
Christian von Leck Østergaard
 WWW.LECK.DK